hell?

huh~..at last..

setelah berhempas pulas selama berbulan², akhirnya last nite aku berjaya mencari benda yang aku cari² slama nih..free hosting+php+mysql+no ads..dah berbulan² aku cari..dulu ada dapat satu kat 5gigs.com..tapi akaun expire coz aku tak pakai..maklum laa..time tu sibuk skit..pastuh bila nak register balik dah closed..pastuh aku tercari² hosting free nih..walaupun aku jumpa..tapi ke'bangang'an provider buat aku naik nyampah..mintak detail tu..detail ni..pastuh kalo kasi takpe gak..nih tak..bwat dono ja ngan detail yang aku hantar..ada some tu yang lagi bwat sakit hati..mintak details sampai 2-3 muka surat..bila dah send, aku stret buka e-mel and confirmationnya dah ada..sungguh pantas servisnya..tapi yang buat sakit hati, confirmationnya itu tertulis 'YOU ARE NOT LUCKY'…bodo punya company..pakai lucky² plak..ingat nih main toto kaa?..cis~..ada some tu yang tak benarkan IP dari melesia nih buka akaun..restricted to europe country only..memang payah nak cari yang free hosting skarang nih..kalo dulu² sonang aja..instant access lagi..tak sampai 5 minit, dah buleh on akaun..skarang nih, aku dah dapat satu..tadi pagi aku baru try install wordpress..berjaya~..nanti nak try install phpnuke plak..pastu baru arr bwat theme sendiri and upload kat server..dalam 2-3 hari nih nak testing² dulu..bukan apa..aku nih bengap skit ngan benda² nih..tadi pagi pun aku amik masa 2-3 jam nak pikir² camana function mysql, server, cara nak upload, dll..dari dulu lagi aku terpikir² camana benda nih functioning..tapi aku pikir tak serius..juz suka²…tadi aku serius sket..dan finally aku tergelak mengenangkan kebodohan sendiri..apasal laa aku tak terpikir benda nih awal²…smalam lepas tolong my father isi form cukai pendapatan, aku terpikir² tuk bwat portal..untuk suka² nak blajar..coz aku dah tiada apa nak d bwat cuti² nih..kat komputer aku dah ada instant server mini portal, dah berkurun dalam komputer nih..phpmyadmin dia versi 2.1.xx & php version 4.x.x…(..tak ingat😛 )..versi lapuk gila..tah tahun berapa punya laa tu..aku guna untuk test php dan adik-beradiknya..tapi oleh sebab aku sengal² sket ngan benda ni, aku uninstall..pastuh aku pakai appserv plak..tapi still sengal² gak..aku buang..skarang aku pakai xampp..latest version..actually benda² nih nak memudahkan installation apache web server, php, mysql,perl..memula aku ingat benda nih untuk diupload sekali kat server..huh~..pikiran tak waras time dulu²..sebab tu laa aku tak penah bwat benda yang ada guna web server ni coz bila nak upload, mati² aku fikir kena upload semua benda..kebuduhan dulu² nih sampai memaksa aku beli buku database management+php..tapi malangnya bila aku baca buku tu, kepala aku berserabut…macam…macam..macam serabut laa…bila aku tengok ja configuration apache, php, mysql, cara nak install php, mysql, pastuh kena ubah configuration lagi..ubah coding² lagi..huh~..aku rasa macam tiada gunanya aku beli buku tu…tak paham sepatah haram pun~..aku try bwat..tapi memanjang yang kluar ERROR ja..tapi sekarang…dah paham skit² ngan benda² nih…belajar dari pengalaman..🙂 ..hehehe~..nak belajar formal, tak mampu..kewangan tak cukup..kalo cukup pun aku bwat² tak cukup..coz benda² formal nih kurang best bagi aku..skarang baru aku tau cara² nak upload..benda² yang patut d upload, apa guna benda appserv ngan xampp semua tu..kira skarang ni i'm still in da process of mastering this kind of thing laa…pencarian untuk hosting² free nih just tuk test benda yang aku blajar tu…jadi ke tak…kalo jadi, i'll proceed with buying domain+hosting..kalo beli domain+hosting awal² kang sia² ja coz tak tau nak guna..at least, bila dah ada benda nih..dah tau cara nak bwat tu, bwat ni..bila aku tukar ke paid hosting, yang free ni bule bwat tempat storing mp3 kaa, file² kaa..lagipun yang free nih semua ada limit..bandwith pun takat 500mb sehari, cPanel takda, database 1 ja…sonang cerita, memang kurang best laa..takat nak bwat untuk suka² bule laa..tapi kalo nak yang ada user system, cam bwat portal kaa, kena ada bandwith tinggi..kalo bandwith rendah ja..alamat tak load laa page tu..so, baik cari hosting yang paid punya..bukan mahal pun..takat RM50++ for one year..siap ngan domain name+support 24/7+cPanel+..tu+..ni..'it's worth every penny'..kata orang putih..kalo orang melayu plak..'macam² ada'..😀 ..so, skarang..proses pembelajaran masih dalam proses pembelajaran..<–huh~..apa aku merapu nih?..tapi cam betul ja..??..by the end of may, i hope to have my own domain..so, this blog will move to a new site..harap² matlamat nih tercapai..😉 ..adioS~

**lupa plak..hari nih hari guru…so kepada guru² sekalian slamat hari 'anda'..😀 ..thanx ticha'..kerana anda saya jadi cam ari nih..(jadi apa??…jadi apa yang patut laa~ ..😀 )…bak kata kelly clarkson "because of you..i'll never stray too far from the side walk.."..hehe~..tapi guru yang paling best ialah 'pengalaman' sendiri..macam cerita aku kat atas..so, tengkiu 'pengalaman'..slamat hari 'pengalaman'..hahahahaha~😀 ..

Leave a Reply

